Programació: Definir els nostres blocs

Definició

En els diferents llenguatges de programació existeixen procediments, subrutines o funcions, que no és res més que un petit programa que és utilitzat dins d'un programa més gran. Tot i que no son exactament el mateix concepte, per al nostre cas els podem asimilar.

Utilitzar funcions ens ajuda a reduir el còdi i a fer més fàcil entendre'l, mantenir-lo i depurar-lo.

Si per exemple, vull dibuixar un tauler d'escacs, no em preocupare de dibuixar un quadrat 64 vegades, si no que en programarè un prodediment "fill", separat del codi general del programa, i utilitzaré aquest procediment separat per dibuixar els quadrats:
  • Definiré un procediment que dibuixi un quadrat blanc i li posaré nom: [quadrat_blanc]
  • Definiré un procediment que dibuixi un quadrat negre i li posaré nom: [quadrat_negre]
  • Crearé el programa, on aniré cridant els procediments [quadrat_blanc] i [quadrat_negre] alternativament.

Com crear nous blocs a Scratch

A l'Scratch, com no podia ser d'una altra forma, els procediments o funcions tenen també el seu bloc corresponent. Per crear-los, cliquem a la patela Més blocs i cliquem el botó Crea un bloc.


Haurem d'assignar un nom al nou bloc, i un cop acceptat , passarem a definir-lo, colocant a sota de la definició els blocs que vulguem que s'executin en utilitzar-lo.



Un cop definit el nou bloc, podem utilitzar-lo dins el programa del personatge.


 A més de crear blocs simples, tenim també la posibilitat de passar paràmetres a la seva execució. D'aquesta manera podem crear un procediment més flexible i més fàcil de reutilitzar.




Exemples

Si volem tenir un personatge que salti quan el cliquem amb el ratolí o quan pitgem la fletxa amunt, podem definir el moviment de salt en un bloc, i utilitzar el mateix programa amb els dos esdeveniments. Quan volguem canviar l'alçada del salt, els efectes, ho tindrem tot concentrat.


En el joc de Pillar cuques, definim les noves cuques amb un nou bloc, que agrupa tots les accions necessàries: posicionar a l'atzar, triar el dibuix, el color i la mida.... i el cridem en crear clons:


En aquest altre exemple reprenem el quadrat amb un costat com a paràmetre. Ara, per anar canviant el costat, ens proveïm d'una variable que anem incrementant.