Joc de les boles de Nadal

Com que s'acosta el Nadal, us proposo fer aquest senzill joc on haurem d'anar clicant les boles que guarneixen l'arbre de Nadal. Està pensat per a ser realitzat amb alumnes de primària amb una mica d'experiència amb Scracth, tot i que es pot aprofitar com a primer projecte en un casal nadalenc.

El joc

Veure el Joc a la Web d'Scratch

El vídeo




Com es fa?

El joc té només dos elements, el fons, un arbre de Nadal amb una mica de neu per ambientar i les boles. Aquí teniu el procés per programar la primera bola:
  • Creeu un personatge dibuixant un cercle i omplint-lo de color.
  • Afegiu-li el següent programa, per fer que la bola aparegui i desaparegui.

  • Necessitarem un marcador pels punts, així que anem a Dades i crearem una variable per a tots els personatges que es digui Punts.
  
  • Ara podem acabar el programa de la bola.

  • Comprovem que tot funciona, clicant la bandereta verda. Si tot ha anat bé, podem duplicar el personatge, i canviar la posició i el color bola, tantes vegades com vulguem.


  • Finalment, posarem el marcador a zero al principi del joc (aquest bloc només cal col·locar-lo a una de les boles o bé a l'escenari).

Què més puc fer?

  • Pots afegir una estrella que quan es cliqui valgui 10 punts.
  • Crea uns regals que apareguin a peu de l'arbre, un missatge nadalenc, un Pare Noel...
  • Afegeix altres sons, o una nadala com a música de fons. 
  • Pots afegir un efecte neu, passant el personatge floc de neu a la motxilla i integrant-lo al teu projecte.
Aquí tens un exemple de joc més complert:

 
Veure l'exemple a la web d'scratch
 

Notes metodològiques

A l'escola l'hem fet amb una metodologia molt guiada, amb l'ajut del projector. He dibuixat el fons i he fet una bola d'exemple, demanant als alumnes com creien ells que s'havia de comportar la bola. Després hem anat creant el codi, recordant les funcions de cada bloc, i els hem deixat visibles al projector. Llavors, cada un ha anat fent el seu projecte.

La principal dificultat és que entenguin la necessitat de no duplicar les boles fins que no en tenim una de ben programada. Alguns alumnes han creat d'entrada totes les boles; en aquest cas, hem programat una i hem arrossegat el codi a les altres. També ha presentat alguna dificultat el treball amb variables ja que és un dels primers jocs on introduïm aquest concepte; alguns buscaven els blocs de control de variables abans d'haver-la creat.

Hem realitzat el joc amb alumnes de 4t de primària que ja han fet diverses activitat amb Scratch, en una sessió d'una hora, i ha funcionat molt bé!

Només hem desat alguna de cada grup al usuari genèric de l'escola, ja que aquests alumnes encara no tenen usuari d'Scratch. Aquí teniu l'estudi del Joc de les Boles de Nadal, per si voleu afegir les vostres!
 
BON NADAL I #FORÇASCRATCH!!!!